VESTI   NAJAVE   O NAMA   BANDS & ARTISTS   VODIČ/GUIDE [pdf]   MAGAZIN ETNOUMLJE   EDUKACIJA   PROJEKTI   RETNIK FESTIVAL

WORLD MUSIC SAMIT   WMAS RECORDS & DISTRIBUTION   SWM INTERNET POTKAST RADIO   ARHIV SRPSKE WORLD MUSIC

FESTIVALI    RECENZIJE   INTERVJUI   ISTORIJA [pdf]    NAGRADA    NEWSLETTER    FREE DOWNLOAD    LINKOVI    CONTACT    ENGLISH    YOUTUBE    FACEBOOK

Aktuelni projekti

REGISTRACIJA SRPSKIH WORLD MUSIC SASTAVA I UMETNIKA (Preuzmite formular za registraciju)
Registracija je od izuzetne važnosti i u korist je World Music stvaralaca u Srbiji. Registracija podrazumeva prijavljivanje određenih podataka o sastavu odnosno umetniku. Ovi podaci se dalje prosleđuju u Centralnu bazu podataka koja je dostupna svim interesentima za srpsko World Music stvaralaštvo. Registracija i Centralna baza podataka se uređuju po principima organizacije World Music Denmark. Ciljevi registracije su brojni: Sagledavanje opšte situacije World Music scene u Srbiji, Centralna baza na Internetu, pružanje neophodne pomoći stvaraocima i dr. Više>>

WMAS RECORDS
Diskografska kuća WMAS Records osnovana je 2007. godine (etiketa „World music asocijacije Srbije”) sa ciljem da promoviše world music izdanja iz Srbije. Osnivač etikete je Oliver Đorđević. Izdanja WMAS Records-a se objavljuju uz magazin „Etnoumlje” i zasebno. Sva izdanja su u potpunosti neprofitna i namenjena su prevashodno za promotivne svrhe. Sekundarni cilj postojanja etikete je sačuvati trag u vremenu za generacije koje dolaze, i objaviti snimke koji inače nikada ne bi bili objavljeni, a to zavređuju. Pojedina izdanja mogu se preuzeti na portalu SWM Internet radija u formi potkasta. WMAS Records objavljuje male tiraže najrazličitijih snimaka - od studijskih, preko koncertnih, do demo snimaka.  Više>> 

ARHIV (FONOTEKA) SRPSKE WORLD MUSIC
World Music Asocijacija Srbije osniva Arhivu (Fonoteku) celokupnog World Music stvaralaštva u Srbiji po ugledu na slične fonoteke u drugim državama. Sa nadom da ćete nas podržati u našim naporima da sačuvamo za budućnost audio i video zapise srpskog World Music stvaralaštva, pozivamo sve World Music sastave u Srbiji da nam dostave sva svoja izdanja. Više>>

gramofon.jpg
POMOZITE U SAKUPLJANJU
PODATAKA ZA
WORLD MUSIC
ARHIV

Promoteri:
IVANA KOMADINA
Autor: Oliver Đorđević

ivana_komadina.jpg
Ivana Komadina

Pravo uživanje za sve poklonike „muzike sveta” u Srbiji predstavlja muzički program „Put svile” koji se od septembra 2002. godine emituje nedeljom na Radio Beogradu 2 u terminu od 13 do 14 časova. Emisiju uređuje i vodi muzikološkinja, muzička kritičarka i novinarka Ivana Komadina, članica The World Music Charts Europe. Uz koristan prateći komentar koji nas bliže upoznaje sa kulturom, istorijom i narodom odakle je potekla, u „Putu svile“ osluškujemo muziku koju najčešće nikad ranije nismo čuli, niti ćemo imati prilike jer autorka odnekud iskopava same bisere nama nepoznatih kompozicija. Kako Ivana Komadina gleda na emisiju koju sa uspehom uređuje i uopšte na „muziku sveta” saznaćete u kraćem razgovoru koji sledi.

Etnoumlje: Radio emisiju „Put svile”, koju već možemo nazvati kultnom, vrsni poznavaoci muzike smatraju „jedinstvenim kulturološkim muzičkim programom”. Po čemu je ona jedinstvena?

Ivana Komadina: Vaše reči pre mogu da shvatim kao kompliment nego kao pitanje. Ja, svakako, nisam osoba koja može da govori o „jedinstvenosti” svoje emisije, jer to  podrazumeva njeno vrednovanje. Umesto toga, možda mogu da Vam kažem nešto o tome kako je emisija nastala, jer je u tom kontekstu i sama doživljavam kao jedinstvenu u sopstvenoj karijeri. U proleće 2002. godine trebalo je da pređem sa Trećeg programa Radio Beograda na Drugi program i razmišljala sam o emisiji koju bih mogla da ponudim novoj redakciji.  Iza sebe sam imala dve decenije radnog iskustva i pokušala sam da zamislim kakva bi to bila emisija koju bih radila bez ikakvih žanrovskih ograničenja, a sa najvećim mogućim uživanjem.

Ideju koja me je nagnala da se upustim u ovu avanturu dugujem čuvenom violončelisti kineskog porekla. To je uvek iznenađujući i radoznali Jo Jo Ma, koji, kao što sigurno znate, već više od sedam godina okuplja muzičare, kompozitore i etnomuzikologe od Mediterana do Japana, podstičući ih da se posvete proučavanju i negovanju tradicionalne muzike svojih naroda.

Ideja vodilja ovog projekta, da je tradicionalni Put svile pre 2500 godina narodima sa tog podneblja značio ono što nama danas znači Internet, navela je i mene da sama počnem da otkrivam na koje se sve načine odrazila ta komunikacija među udaljenim narodima. Čim se uroni u taj ogromni prostor od Portugala, preko obala Mediterana, Bliskog istoka, Centralne Azije, sve do Kine i Japana, otvara se jedan ogroman krug tema. Neke od njih pokušala sam da obradim u svojim emisijama: počev od čuvenih putnika, preko istorije religija, tehnika izrade svile, tepiha, nakita, trgovanja, proslavljanja novih godina, kulinarskih tajni, različitih veština pravljenja i ispijanja čaja, sve do građevinskih veština potrebnih da se preživi u pustinji ili podigne dobar nomadski šator.

Ono što me je uvek posebno intrigiralo jeste činjenica da narodi, koji su vekovima ratovali, najčešće sviraju iste instrumente i pevaju veoma slične melodije, da su ratnička plemena koja su u krvi pokoravala velike civilizacije, na kraju, bivala sama pokorena kulturom upravo tih naroda koje su isprva pokušavala da unište. Na žalost, ta ogromna prostranstva Azije, u kojima je smeštana i kolveka naše civilizacije, ni danas ne prestaju da budu poprišta najsurovijih sukoba.

Možda baš zbog toga, nastojim u svojim emisijama da podsetim da je na ovom ogromnom prostranstvu sve vreme postojao i onaj bolji deo ljudske istorije: onaj koji svedoči o dragocenosti otkrivanja i upoznavanja novih svetova, o bogatstvu koje se stvara prožimanjem udaljenih kultura, i dubokim sponama koje i nas, sa ovih prostora, vezuju sa narodima udaljenim hiljadama kilometara.

E: Emisije slične koncepcije u nekim evropskim zemljama podržane su od Ministarstva kulture kao deo planske strategije za afirmacijom i popularizacijom, prevenstveno nacionalne "world music" kulture. Da li ste Vi zadovoljni pomoći i podrškom na koju nailazite u Vašoj matičnoj kući – Radio Beogradu?

-Moram da priznam da jesam. Najpre, zato što sam imala tu sreću da ideja za emisiju bude odmah prihvaćena, a potom i najtoplije moguće podržana od mnogih kolega. S druge strane, upravo zbog "Puta svile" ja sam jedan od malobrojnih muzičkih urednika u Radiju koji je uspeo da se domogne službenog putovanja u inostranstvo, što je, na žalost, velika i retka privilegija. Radio je još uvek pastorče u sistemu RTS-a i teško da mogu da zamislim veću podršku od one koju sam do sada dobila.

No, kada su u pitanju strateški potezi očuvanja i afirmacije nacionalne kulture, mislim da bi tu pažnju trebalo usmeriti ka jednoj drugoj emisiji sa našeg programa, koja se zaista može nazvati kultnom. To je "Od zlata jabuka", koju već punih osam godina izvrsno uređuje moja koleginica Dragana Marinković. To je zaista kapitalan poduhvat, sa slušanošću koja odavno prelazi granice naše zemlje, ali, sa podrškom samo unutar Radija. Mislim da bi prvenstveno takav jedan projekat zasluživao podršku Ministarstva kulture.

E: Kojim putevima dolazite do snimaka autentičnih i retkih muzičkih tradicija i kojim kriterijumima se rukovodite prilikom njihovog odabira?

-Kada su snimci u pitanju, koristim sva zakonski dozovoljena sredstva. U početku, oslanjala sam se najviše na privatne izvore i u tom smislu dragocenu pomoć pružio mi je kolega Bojan Đorđević sa Radija B92, nesebično pozajmljujući diskove iz sopstvene kolekcije. Kasnije sam postala član udruženja "World Music Charts Europe", koje okuplja promotere "World music" iz velikih evropskih radio stanica, te većinu diskova dobijam direktno od izdavača. A kriterijum je uvek samo jedan – moj muzički ukus.

E: Šta u budućnosti možemo da očekujemo na "Putu svile"?

-To bih i ja volela da znam. Emisije uvek smišljam od nedelje do nedelje, zavisno od materijala koji mi stoji na raspolaganju. Kao što znate, uvek je potrebno uskladiti neku zanimljivu priču i muziku sa tog podneblja. Nije problem imati jedno od to dvoje, muke nastaju kad ih treba objediniti.

Međutim, možda je ovo dobra prilika da najavim jednu novu "World music" emisiju na Radio Beogradu 2. Nadam se da će se uskoro za nju otvoriti programski prostor. Kako sada stvari stoje, tebalo bi da bude emitovana petkom popodne i da u njoj budu predstavljana nova diskografska izdanja sa svih strana sveta.

E: Vodi se polemika šta uvrstiti pod etiketu "world music". Prvi pod "muzikom sveta" svrstavaju i tradicionalnu muziku, dok su ostali mišljenja da je jedino ispravno da spoj tradicionalnih i savremenih muzičkih oblika treba staviti pod pomenutom odrednicom. Koji je Vaš stav po ovom pitanju, odnosno kako bi Vi definisali "world music" pravac?

-Mislim da je među nekim stručnjacima termin "World music" već vrlo precizno definisan kao "poližanr". "World music" svakako nije nikakav muzički pravac, to je marketinški veoma dobro osmišljen brend, pod kojim se objavljuje najraznorodnija moguća muzika i time dobija prohodnost na tržištu. Stilski čistunci se zbog toga verovatno zgražavaju, dok ja na to gledam isključivo sa pragmatične strane: iskorišćena je jedinstvena prilika da neverovatno mnogo dobre muzike dođe do neslućeno velikog broja slušalaca. Mislim da  je to jedino što je bitno.


 

Povratak na sadržaj Etnoumlja #4 >>

Pregled svih brojeva Etnoumlja >>