VESTI   NAJAVE   O NAMA   BANDS & ARTISTS   VODIČ/GUIDE [pdf]   MAGAZIN ETNOUMLJE   EDUKACIJA   PROJEKTI   RETNIK FESTIVAL

WORLD MUSIC SAMIT   WMAS RECORDS & DISTRIBUTION   SWM INTERNET POTKAST RADIO   ARHIV SRPSKE WORLD MUSIC

FESTIVALI    RECENZIJE   INTERVJUI   ISTORIJA [pdf]    NAGRADA    NEWSLETTER    FREE DOWNLOAD    LINKOVI    CONTACT    ENGLISH    YOUTUBE    FACEBOOK

Aktuelni projekti

REGISTRACIJA SRPSKIH WORLD MUSIC SASTAVA I UMETNIKA (Preuzmite formular za registraciju)
Registracija je od izuzetne važnosti i u korist je World Music stvaralaca u Srbiji. Registracija podrazumeva prijavljivanje određenih podataka o sastavu odnosno umetniku. Ovi podaci se dalje prosleđuju u Centralnu bazu podataka koja je dostupna svim interesentima za srpsko World Music stvaralaštvo. Registracija i Centralna baza podataka se uređuju po principima organizacije World Music Denmark. Ciljevi registracije su brojni: Sagledavanje opšte situacije World Music scene u Srbiji, Centralna baza na Internetu, pružanje neophodne pomoći stvaraocima i dr. Više>>

WMAS RECORDS
Diskografska kuća WMAS Records osnovana je 2007. godine (etiketa „World music asocijacije Srbije”) sa ciljem da promoviše world music izdanja iz Srbije. Osnivač etikete je Oliver Đorđević. Izdanja WMAS Records-a se objavljuju uz magazin „Etnoumlje” i zasebno. Sva izdanja su u potpunosti neprofitna i namenjena su prevashodno za promotivne svrhe. Sekundarni cilj postojanja etikete je sačuvati trag u vremenu za generacije koje dolaze, i objaviti snimke koji inače nikada ne bi bili objavljeni, a to zavređuju. Pojedina izdanja mogu se preuzeti na portalu SWM Internet radija u formi potkasta. WMAS Records objavljuje male tiraže najrazličitijih snimaka - od studijskih, preko koncertnih, do demo snimaka.  Više>>

ARHIV (FONOTEKA) SRPSKE WORLD MUSIC
World Music Asocijacija Srbije osniva Arhivu (Fonoteku) celokupnog World Music stvaralaštva u Srbiji po ugledu na slične fonoteke u drugim državama. Sa nadom da ćete nas podržati u našim naporima da sačuvamo za budućnost audio i video zapise srpskog World Music stvaralaštva, pozivamo sve World Music sastave u Srbiji da nam dostave sva svoja izdanja. Više>>

gramofon.jpg
POMOZITE U SAKUPLJANJU
PODATAKA ZA
WORLD MUSIC
ARHIV

Svetska scena:
ANCIENT FUTURE

Priredila: Dragana Lazarević

ancient_future.jpg
Ancient Future

Ancient Future nije samo bend, niti se može nazvati projektom.
AF je istorija i world fusion music institucija. Mnogi frontmena AF Matthew Montforta smatraju osnivačem današnje world music još s kraja 70-ih godina XX veka. Čini se da se drugima nezasluženo pripisuje slava, dok je AF marginalizovan iako i dalje opstaje i stvara savršeni spoj tradicionalne i moderne muzike koji je oslobođen uticaja komercijalnih pravila današnje muzičke industrije.

POSTANAK

Ancient Future osnovali su 1978. godine studenti Muzičkog koledža „Ali Akbar” u San Rafaelu u Kaliforniji: Mindia Klein, Matthew Montfort, Benjy Wertheimer i Phil Fong. Međutim, početak priče datira još iz 1967. godine. Dvojica osnivača Matthew Montfort i Benjy Wertheimer bili su prijatelji još od detinjstva u mestu Boulder u Koloradu i sanjali o tome da osnuju bend. Do završetka srednje škole, Montfort je profesionalno svirao gitaru u nekoliko lokalnih bendova. U međuvremenu, Wertheimer je osetio privlačnu moć udaraljki a posebno indijskog instrumenta tabla.

Wertheimerov prijatelj upoznao je Montforta sa „Diga Rhythm Bendom”, i sa atraktivnim virtuozom na tabli iz Severne Indije Zakir Hussainom kao i sa njegovim studentima, bubnjarem sastava „Grateful Dead” Mickey Hartom i gitaristom Jerry Garciom. Montfort je bio fasciniran indijskim ritmovima i odlučio je da ih sjedini u svoju džez/rok/klasičnu muzičku fuziju.

U leto 1977. godine, Wertheimer i Montfort su došli u San Rafael da studiraju severno-indijsku klasičnu muziku na Muzičkom koledžu „Ali Akbar”, gde su se i upoznali sa članovima „Diga Rhythm Benda”. Uselili su se u kuću gde je bend održavao probe i osnovali „Greenhouse Intergalactic” sa članovima „Diga Rhythm Benda”: Tor Dietrichsonom (koji je kasnije potpisao ugovor sa Global Pacific Recordsom), Jim Lovelessom, Ray Spiegelom i Arshad Syedom (koji se pridružio sastavu Ancient Future na turneji 1993. godine). Sastav „Greenhouse Intergalactic” je održavao probe u studiju sastava „Grateful Dead” i brojne koncerte pre nego što se raspao na latino bend pod nazivom „Sun Orchestra” i world fusion music grupu „Ancient Future”.

Članovi prvog sastava Ancient Future bili su: Mindia Klein (flauta), Phil Fong (sarod, gitara i citra), Benjy Wertheimer (tabla, esraj) i Matthew Montfort (gitara i sitar). Svakako da Zakir Hussain, Mickey Hart i društvo nisu osnovali „Diga Rhythm Bend”, Ancient Future možda nikada ne bi ni bio osnovan.

KAKO JE ANCIENT FUTURE DOBIO IME

Mnogi se pitaju kako je sastav Ancient Future dobio ime. Možda očekuju mistični odgovor iz oblasti kvantne fizike i istočnjačke filozofije. Dok je grupa mozgala o imenu, dve očigledno kontradiktorne stvari su se dogodile. Phil Fong (sarodista) bio je veoma zainteresovan za legendarne drevne civilizacije Atlantidu i Mu, i voleo je da razmišlja kakva bi mogla da bude muzika Mu civilizacije. Fong je predvideo da naziv benda slikovito prikazuje drevne civilizacije odakle i potiče muzička tradicija. Ali grupa je takođe želela da njeno ime izražava viziju nade u budućnost kroz multikulturalnu razmenu drevnog znanja. I tako je Ancient Future dobio ime.

WORLD FUSION MUSIC

Kada su „Ancient Future” kreirali svoj sadašnji zvuk kombinujući drevnu muzičku tradiciju, niko nije znao kako da nazove krajnji „proizvod”. Godine 1978, Ancient Future je kreirao novi izraz „world fusion music” da bi opisao žanr koji je mešavina muzičkih ideja različitih tradicija. Danas se porast popularnosti „world music” može videti po Billboard prodajnoj listi. World fusion music je u procvatu. Dokazi o tome mogu se videti na sajtu Ancient Future (world fusion music link page).

PRVO SNIMANJE

Decembra 1978. godine, Montfort, Wertheimer i Fong otišli su u Tres Virgos Studio u Mill Valeyu da snime Montfortovu pesmu „Moonbath”. Ova pesma postala je odskočna daska za prvi album Ancient Future pod nazivom „Visions of a Peaceful Planet” na kome je bilo još pet pesama. Album je finansirala sama grupa i snimljen je za manje od 2.500 dolara.

Maja 1999. godine, album „Visions of a Peaceful Planet” je doživeo reizdanje (jedino kao izdanje na Internetu). Prva mp3 pesma sa ovog reizdanja, „Eternal Embrace” bila je nа prvom mestu na Internetu u kateogoriji world music pesama.

Tres Virgos Studio je kasnije preseljen u San Rafael i prodat je producentu Narada Michael Waldenu.

PRVI KONCERT

Prvi koncert sastava Ancient Future bio je u montažnoj kući 11. februara 1979. godine u Sleeping Lady Cafe u Fairfaxu u Kaliforniji. „Sleeping Lady” je bio restoran za vegetarijance, a ujedno i muzički klub – centar lokalne muzičke scene. Sredinom 80-ih preorijentisao se na pank rok estetiku. Ali, pank rok muzika i vegetarijanska hipi hrana nije bila dobitna poslovna kombinacija, pa je klub doživeo fijasko.

„THE NATURAL RHYTHMS” PERIOD

Koncept za album „The Natural Rhythms” proizašao je iz magičnog i spontanog sešna u studiju prijatelja koji je bio u blizini veštačkog jezera prepunog žaba. Kada su Montfort i Klein čuli žablje kreketanje koje je dopiralo u studio, inspirisalo ih je i odlučili su da ga snime. Montfort je otišao do jezera sa svojom citrom i počeo je da svira i pri tom je otkrio da izvesni ritmovi iz prirode proizvode muzički odgovor. Muzika snimljena te noći bila je čarobna i postala je deo albuma „The Natural Rhythms”. Nekoliko meseci kasnije, Montfort i Klein su otišli na Bali da proučavaju gamelan muziku. Zadivljujuće otkriće bile su umetničke slike kojih je bilo po celom ostrvu a koje su prikazivale žabe koje sviraju na gamelanskim instrumentima. Videli su ples koji podražava žabe i čuli muziku koja podražava njihov kreket. Monfort i Klein su odlučili da prošire svoj muzički eksperiment tako što će u eksperiment uključiti i žabe sa pirinčanih polja sa Balija. Kasno noću sastajali su se sa svojim prijateljima, muzičarima sa Balija. Izlazili su na pirinčana polja i družili se sa žabama. Dogodili su se neki magični muzički trenuci. Trake su odneli u San Francisko i preneli ih na multitrack tape. Postale su deo albuma „The Natural Rhythms”.

SLIKA ZA OMOT

Dok su bili na Baliju, postali su prijatelji sa slikarem Nyomen Kawianom i njegovim bratom Wayan Ludrom. Kawiana je dobio nadahnuće da naslika žabe koje sviraju na instrumentima world music sastava Ancient Future. Proveo je tri meseca slikajući ih, a zatim ih je poklonio svojim američkim prijateljima. S obzirom na svoja religijska ubeđenja, slike nije želeo da naplati. Njegova porodica biće nagrađena na drugi način. Montfort je kasnije saznao šta se u stvari dogodilo. Ispostavilo se da je album bio prekretnica za grupu. Osvojio je N.A.I.R.D. nagradu Indije u oblasti world music i za dizajn omota.

EPILOG: 1986 OREGON COUNTRY FAIR

Mnogo godina posle snimanja albuma „Natural Rhythms”, Matthew Montfort i Benjy Wertheimer pozvani su 1986. godine da izvedu duet na Oregon Country Fair u Eugenu. Posle nastupa, Montfort se iznenadio kada ga je pozdravio seljak sa Balija. Običan čovek sa sela potrošio je svu svoju ušteđevinu samo na kartu do Amerike. Ispostavilo se da je posetilac sa Balija niko drugi do Wayan Ludra, brat Nyomen Kawiana, dizajnera omota albuma „Natural Rhythms”. Šta je on radio u Americi? Sandra Barger je kupila album „Natural Rhythms” i zaljubila se u njega. Njen posao vezan za trgovinu odveo ju je na Bali. Šetala je kroz selo Pengosekan kada je čula muziku sa albuma „Natural Rhythms” koja je dopirala iz jedne kuće. Zapitala se kako su nabavili album i krenula je da to istraži. Upoznala je Wayan Lundra i Nyomen Kawiana i čula je priču o nihovim prijateljima Amerikancima koji su voleli da sviraju sa žabama. Tako su se zbližili i postali su prijatelji, kasnije se udala za Wayana. Porodični posao koji je pokrenula na Baliju čitavoj porodici je doneo veliko bogatstvo. Nyomenova velikodušnost je došla do izražaja, čak je i došlo do susreta Wayana i Montforta u Americi.

PERIOD TRANZICIJE

Posle albuma „Natural Rhythms”, Phil Fong se pridružio pank-rok bendu i nije mogao da im se pridruži na turneji. Avgusta i septembra 1981. godine, Matthew Montfort, Benjy Wertheimer i Mindia Klein su bili na turneji po SAD. Ubrzo posle turneje, Klein je napustio Ancient Future. Zamenili su ga Randy Mead (flauta) i Rick Henderson (sarod). Posle nekoliko turneja, Henderson je napustio grupu. Zamenila ga je Marcia Sloane (čelo).

PERIOD ALBUMA THE QUITE FIRE

Na sledećem albumu pod nazivom „Quite Fire”, Ancient Future se usredsredio na „world chamber music” koncept, imajući kao glavnu karakteristiku flautu, vilončelo, klasičnu i scalloped fretboard gitaru, tablu i ćarango. Na albumu su se pojavili i umetnici Alex De Grassi i Darol Anger iz Windham Hilla. Otprilike u to vreme, Wertheimer i Mead osnovali su sa svojim suprugama vokalni pop bend, a Marcia Sloane se vratila karijeri klasične violončelistkinje. Montfortu se pridružio Jan Dogole (udaraljke), Doug McKeehan (klavijature) i Bruce Browers (violina, flauta) i tako je nastala verzija Ancient Future sa značajnijim prizvukom džeza.

DREAMCHASER PERIOD

Ponudu više umetničke slobode od nove izdavačke kuće koja je započela sa radom pod nazivom „Sona Gaia”, Ancient Future je rado prihvatio. Za ovu etiketu snimili su dva sjajna albuma. Iako je ova izdavačka kuća imala skroman propagandni budžet, albumi su se dobro prodavali-zasluženo.

PERIOD ALBUMA WORLD WITHOUT WOLLS

Avgusta 1988, violinista Jim Hurley zamenio je Bruca Bowersa. Saradnja se nastavila narednih sedam godina. Posle nekoliko turneja na Zapadnoj obali, grupa je počela da radi na albumu – „World Without Wolls”. Na ovom albumu je izvođač bio i Zakir Hussain, maestro na severnoindijskoj tabli. Rad sa Zakirom Hussainom zatvorio je jedno poglavlje u karijeri sastava.

ASIAN FUSION PERIOD

Pri kraju performansa sastava Ancient Future koji je izveden 1991. godine na Sacramento River Jazz festivalu, Matthew Montfort se upoznao sa Zhao Hui, vrhunskom umetnicom na tradicionalnom kineskom žičanom instrumentu „gu zheng”. Upoznao ih je njen muž Shen Hsu. Montfort je bio očaran muzičkim umećem Zhao Hui i dok je ona svirala priključio se svirci sa svojom scalloped fretboard gitarom. Muzička hemija bila je očigledna.

Ovo novo iskustvo nadahnulo je Montforta da i dalje istražuje na polju fuzije muzike drevne Azije i savremenih zapadnjačkih elemenata. Zhao Hui je pristala da učestvuje na narednim nastupima sastava Ancient Future. Uz Montfortovu pomoć naučila je deo repertoara njegovog sastava, dok je ona njemu pomogla da savlada „Dusk Song of Fisherman”, drevnu temu dinastije Ching, koju su kasnije snimili. Kada je počeo prvi šou, Montfort je bio iza bine i slušao publiku koja je potpuno „poludela” dok je Hui izvodila svoj solo. Čuvši ovacije i sjajno muziciranje, Montfort se kasnije prisećao da je imao tremu, po prvi put u poslednjih nekoliko godina. Razmišljao je da će za nekoliko trenutaka i sam nastupati sa kineskim virtuozom svirajući kinesku muziku. Da li će uspeti ili će razočarati publiku? Ali, ispostavilo se da je to bio jedan od retkih trenutaka u karijeri jednog muzičara kada sve savršeno funkcioniše. Publika im je priredila ovacije a on je i naredna dva dana na koncertima oduševljeno svirao kinesku muziku.

Koncept albuma „Asian Fusion” obuhvatio je i druge gostujuće umetnike. Veoma značajan umetnik koji je gostovao na albumu bio je Bui Huu Nhut, vodeći muzičar na tradicionalnom vijetnamskom žičanom instrumentu „dan bao”. Montfort je čuo Bui Huu Nhuta na „Festival of the Lake” u Oaklandu i bio je zadivljen zvukom instrumenta i njegovom virtuoznošću. Postali su prijatelji i dogovorili su se o saradnji. Montfort je napisao kompoziciju „Ja Nam” koja je bila zasnovana na vijetnamskoj tradicionalnoj pesmi, ali u reggae ritmu. „U tome je lepota razmene kultura – učimo jedni od drugih i usavršavamo se”, izjavio je Montfort.

JUBILEJ

Za dve decenije rada, sastav Ancient Future je ostvario saradnju sa nekim od najvećih virtuoza iz oblasti tradicionalne muzike iz čitavog sveta. Što se koncerata tiče, 1998. godine Ancient Future je započeo saradnju sa vrhunskim muzičarima i plesačima iz celog sveta među kojima su: Ustad Habib Khan (virtuoz na severnoindijskoj sitri), Irina Mikhailova (vokal iz Rusije), Zhao Hui (na kineskom žičanom instrumenta „gu zheng”), Georges Lammam (virtuoz na viloini iz Arabije), San Jose Taiko (japanski bubnjevi) i Sapphira (plasačica). Nastupi su postali još raznovrsniji, od dueta pa sve do 12 učesnika.

Pri tom je poniklo nekoliko projekata. Najpre nekoliko projekata sa Pandit Habib Khanom, jednim od najboljih svetskih izvođača na sitri, koji potiče iz muzičke porodice čije poreklo doseže u vremena kada je klasična muzika u Indiji uživala patronat plemstva. Bio je producent tri albuma, uključujući i saradnju sa liderom Ancient Future, maestrom na scalloped fretboard gitari Matthew Montfortom.

Godine 1999, Ancient Future je proslavio dve decenije svoje „world fusion” muzike. 11. februara 1999. godine, navršilo se dvadeset godina od prvog koncerta što je proslavljeno 21. marta uz učešće aktuelnih i bivših ćlanova grupe. Maja 1999. navršilo se dvadeset godina od objavljivanja prve kasete, „Visions of a Peaceful Planet”.

PERIOD NEZAVISNOSTI

Sedmi album Ancient Future pod nazivom „Planet Passion” bio je veoma ambiciozan projekat. Predstavljao je nastavak saradnje koja je ostvarena na albumu „Planet Jammin'” i nadahnut je temama koje su se odnosile na ljubav, rađanje i tradicionalnu muziku. Značajan podatak je da je producent albuma sam sastav, dakle diskografske kuće nisu uložile novac u njegovo nastajanje, već su fanovi prilozima pomogli objavljivanje albuma. Prikupljeno je dovoljno sredstava da bi kreativnost u stvaranju muzike bila primarni cilj, a ne pritisci od strane izdavača koji veću važnost pridaju marketingu i trendovima nego muzici.


Vidi više o sastavu Ancient Future >>

Povratak na sadržaj Etnoumlja #4 >>

Pregled svih brojeva Etnoumlja >>